Byta däck – så byter du däck själv 

Är det dags att byta däck på bilen? Då kan det vara många frågor och tankar som cirkulerar i huvudet. Trots att däckbyte är ett relativt litet ingrepp när det kommer till bilar och bilunderhåll så kan det kännas som ett rätt påfrestande sådant. Det ska bokas tid, man ska vänta på att däckbytet sker, och så kostar det ofta en slant. Känner du dig stressad över att du ska hinna åka till bilverkstaden och vänta på däckbytet? Känns det tråkigt att lägga hundratals kronor på att byta däcken? Det är inte så konstigt!

Har du däremot någonsin tänkt på att det faktiskt är möjligt att byta däcken på bilen själv? Att byta däck på egen hand är inte så svårt som många kan tro! Vet man bara hur man ska göra så går det oftast rätt smidigt, och dessutom kan du spara in en del på det. 

För att underlätta för dig har vi gjort en guide där vi går igenom allt du behöver veta för att byta däcken själv på bästa möjliga sätt. Vi ger dig de bästa tipsen på hur du ska gå tillväga, går igenom vilka datum däcken ska vara bytta, samt vilka verktyg du behöver för att göra ett så bra, smidigt och tryggt däckbyte som möjligt. Låt oss börja med vår checklista för hur du byter däck själv, steg för steg från början till slut: 

Så gör du för att byta däck – en 10- stegs guide 

Så hur gör man då för att byta däcken på egen hand? För att det hela ska gå säkert och smidigt som möjligt måste du först och främst se till att bilen står placerad på en plan yta. Om den inte redan gör det bör du köra bilen till en plan yta, stannar och stänger av bilen. Glöm inte att lägga i handbromsen! Sen är det dags för däckbytet. 

För att kunna byta däcken är det dock nödvändigt att du har en domkraft som kan lyfta upp eller höja upp bilen. Väl där är det bara för dig att köra igång med listan nedan! 

  1. Lossa hjulbultarna

När du har ställt bilden på en säker (plan) yta på ett bra ställe börjar du med att lossa hjulbultarna. Detta vill säga innan det att du hissar upp bilen med en domkraft – lossa hjulbultarna ett halvt varv med hjälp av en hylsa med dragkraft. Annars är det svårt att byta däcken. 

  1. Hissa upp bilen

Nästa steg är att hissa upp bilen. Detta gör du då antingen med en domkraft, eller så kan du göra det med en mutterdragare. Har du en riktigt bra mutterdragare, kanske till och med den bästa mutterdragaren, kan du med den hissa upp bilen direkt.   

Många bilar har dock en medföljande domkraft som funkar att använda i nödfall. Att använda en kraftigare variant (som du alltså måste köpa till separat) gör jobbet betydligt mycket enklare. Om du känner dig osäker på hur du ska hissa upp bilen kan du ta hjälp av instruktionsboken. 

När bilen väl är uppe rekommenderar vi att du placerar en pallbock under bilen så att du inte behöver riskera att få bilen över dig om domkraften skulle gå sönder. Detta speciellt om du använder en svagare modell. 

  1. Lyft av hjulen

För att kunna lyfta bort hjulen behöver du lossa hjulbultarna ännu lite mer. Det du gjorde i första steget, det vill säga att lossa bultarna ett halvt varv, är bara för att det ska gå smidigare att lossa på dem nu. Genom att endast lossa lite grann innan det att du hissar upp bilen finns inte heller något risk för att de lossnar för tidigt.

Det är vanligt att man använder sig av mutterdragare för att lossa bultarna, men det funkar också att använda ett fälgkors. Om hjulet inte riktigt vill lossna kan du sparka försiktigt på det, alltså på gummit, tills det att det lossar. För att inte få in smuts i gängorna när hjulbultarna väl är loss kan du lägga dem på en filt eller handduk i närheten. 

  1. Rengör, kontrollera och smörj

Borsta bort smuts, rost och annat som inte ska finnas på navet. I samma veva kan du även passa på att kontrollera bromsskivorna, samt byta ut dem om det behövs. Innan du monterar fast det nya däcket kan du smörja in hjulbultarna med fett. Tänk dock på att inte ta för mycket då det kan hamna i bromssystemet och störa dess funktion.  

  1. Sätt dit nya hjul

Nu är det dags att sätta dit de nya hjulen på bilen! Här är det viktigt att rätt däck hamnar på rätt plats, samt att de sätts dit i rätt position och riktning. För att vara säker på att du gör rätt här kan du ta hjälp av bilen i fråga – de brukar nämligen ha som en markerad pil någonstans. Pilen visar vilken rotationsriktning däcket har och därmed även hur/ var det ska sitta. 

  1. Skruva åt bultarna

Väl på plats fäster du däcket genom att skruva fast bultarna. Du kan skruva dit hjulbultarna lite för hand innan du använder mutterdragaren för att skruva åt bultarna lite mer.  Ta sen fälgkorset för att skruva åt däcket ordentligt, detta när bilen är nere på marken igen. Skruva åt bultarna som i ett kors så att hjulet hamnar rätt. 

  1. Hissa ner bilen

Innan du drar åt bultarna med fälgkorset ska du dock som sagt ta bort pallbocken (om du hade en sådan) och hissa ner bilen så att den står plant på marken. Det är först då som du ska dra åt bultarna helt. 

Viktigt är dock att du inte drar åt hårdare än vad som står i instruktionsboken, annars kan det bli väldigt svårt att få loss dem nästa gång du ska byta däck. Kom ihåg att även här skruva åt bultarna som i ett kors för bästa möjliga placering och fästning. 

  1. Kontrollera lufttrycket

När däcken sitter på plats och bultarna är åtdragna som de ska bör du kontrollera lufttrycket. Om trycket inte stämmer överens med det som står i instruktionsboken är det smart att passa på att pumpa däcken – att köra iväg med dåligt med luft i däcken är aldrig bra, men framförallt inte när däcken är helt nya. 

  1. Efterdra hjulbultarna

Sitter allt som det ska och du har bra med luft i däcken? Då är det fritt fram för dig att köra bilen igen! Tänk dock på att det är bra att efterdra hjulbultarna och kontrollera så att de sitter som de ska efter att du har kört ca 10 mil med dina nya däck. 

  1.  Förvara däcken

De hjulen som du har bytt ut kan du tvätta rent, för att sen förvara dem på önskad plats. Om du ska transportera däcken någonstans är det bra att lägga dem i en däcksäck så att de varken skadar något eller slits av något i dess närhet. Har du ingen egen bra förvaring för däcken finns det så kallade däckhotell att hyra in sig i. 

Datum för däckbyte – när? 

Innan du ska åka ut på roadtrip eller köra bilen i något annat syfte rekommenderar vi att du kontrollerar vilket datum som dina däck ska vara bytta för året. Detta speciellt om du tänkt åka iväg en period omkring december eller mars månad. 

Det är nämligen så att man enligt svensk lag måste ha vinterdäck under vissa datum då vinterväglag gäller, samt tvärtom att man under vissa datum inte får ha något annat än sommardäck. Byter du alltså mellan vinterdäck och sommardäck (vilket många gör) krävs det sen att du byter tillbaka däcken innan ett visst datum. 

Vad räknas som vinterväglag?

Men hur ska man då veta vad som gäller med dessa däckbyten och krav? När anses det vara vinterväglag? Kort sagt så är det som så att om en del av en väg eller gata är täckt av is, snö eller frost klassas det som vinterväglag. 

Det är dock polisen som avgör om det är vinterväglag eller inte. Det är därmed viktigt att respektera polisens omdöme och följa lagen för att minska risken för bilolyckor, speciellt om väglaget gör att du inte känner dig riktigt lika säker eller stadig på vägen. 

Vilka datum måste jag ha vinterdäck?

Så när är det då tillåtet att ha vinterdäck? Enligt den svenska lagen får man använda dubbdäck från den 1 oktober till den 15 april. Om det är eller förväntas bli vinterväglag utanför dessa datum får vinterdäck användas även då.

Viktigt att skilja på är dock att du mellan den 1 december och den 31 mars måste ha vinterdäck om det är vinterväglag, medan du under övriga perioder får ha vinterdäck om det är eller ska bli vinterväglag. 

Kom också ihåg att om du inte har dubbdäck eller dubbfria vinterdäck och det är vinterväglag så får du inte köra på allmänna vägar. Detsamma gäller om du har dubbdäck eller dubbfria vinterdäck och det inte är eller ska bli vinterväglag. 

Mönsterdjup på vinterdäck

För att dina däck ska klassas som godkända vinterdäck måste de ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Under 3 mm är olagligt. Det är dock rekommenderat att ha ett mönsterdjup på 5 mm för att du ska köra säkert om det råder vinterväglag.

Om mönsterdjupet är mindre än 5 mm är risken större att däcken tappar grepp om isen om det skulle vara riktigt halt. Även slask på vägarna kan vara en risk om du har däck som inte är tillräckligt djupa 

Vilka däck ska jag använda resten av året?

I och med att du inte får ha vinterdäck (eller dubbdäck) utöver perioden mellan 1 oktober – 15 april – om det inte är eller ska bli vinterväglag – innebär det att du under resten av måste använda andra däck. Men vad ska man använda då? 

Jo, från den 16 april till den 30 september ska du alltså använda sommardäck. Detta gäller i hela landet om inte något annat sägs eller visas. Du kan dock få använda sommardäck redan från den 1 april, och ända till och med den 30 november, om det inte är vinterväglag under dessa datum. 

Verktyg för att byta däck 

Som tidigare nämnt så finns det vissa verktyg du behöver för att ens ha möjligheten att byta däck själv. Att byta däck behöver inte vara svårt, men att göra det utan redskap (framförallt utan rätt redskap) är otroligt svårt. Det är verkligen inget vi rekommenderar att testa på oavsett hur duktig eller erfaren man är. 

Med rätt verktyg kan däckbytet dock gå väldigt säkert och smidigt redan från början. Det du behöver för att byta däck på egen hand är detta:

Domkraft

Vi skrev tidigare att den domkraft som ofta följer med bilen inte är tillräckligt kraftig för att lyfta bilen. Om det däremot är nödfall och du inte har någon annan domkraft fungerar den, men för regelbundna däckbyten behöver du en kraftigare variant som lyfter upp din bil bättre. Detta är nödvändigt för att ditt däckbyte ska göras smidigt och säkert. 

Fälgkors

För att byta däck utan krångel är det bra att använda ett fälgkors. Ett fälgkors är utformad som en kryss och används för att lossa eller dra åt hjulbultarna. 

Hyls- eller blocknyckel

Ett alternativ till fälgkors är en hyls- eller blocknyckel med ett förlängningsskaft, som då används på liknande sätt. 

Mutterdragare

Att ha en mutterdragare är ett måste när du ska byta däck. Med en mutterdragare kan du tryggt och smidigt dra åt muttrarna ordentligt när du byter däcken. Dock ska du inte använda detta verktyg för att efterdra hjulbultarna. 

Stålborste

För att borsta rent den ring som fälgen sitter på behöver du en stålborste. En stålborste ser till att du får bort smuts, rost och annat som inte ska sitta på ringen. Med en sådan borste till hands slipper du stå och borsta i flera timmar för att få bort hård smuts. 

Momentnycklar

Dessa verktyg är inget måste, men är ändå användbara då du ska dra åt muttrar precis så hårt som de ska sitta (enligt instruktionsboken). För att använda momentnyckeln behövs hylsor som passar till muttrarna på däcken du ska byta. Den vanligaste och bästa momentnyckeln är den som är på 17, 19 eller 21 mm. 

Hjälp finns om du behöver

Vår förhoppning är att du nu vet allt du behöver för att byta däck på egen hand, det vill säga både inför vintern och sommaren. Instruktionsboken är dock alltid din bästa vän. Skulle du däremot fortfarande känna dig osäker på hur du går tillväga – även med hjälp av instruktionsboken, kan du alltid fråga någon som har bytt däck själv och som då kan visa dig. 

Något du aldrig bör göra när det kommer till däck och däckbyte är att chansa. Du bör alltid ta säkerheten först genom att vara försiktig och hellre ta det säkra före det osäkra. Är du inte säker på att de nya däcken blev monterade ordentligt ska du inte köra bilen förens du är helt 100. Att lära sig kan man dock alltid göra!

Kan du byta däck själv sparar du både tid och pengar, samtidigt som du också kan känna dig stolt över att du klarade det helt på egen hand. Det finns däremot som sagt alltid hjälp att få om du behöver. Och glöm inte, att byta däck är inte något som alla behöver göra eller klara av på egen hand. Om du vill testa på att göra det själv önskar vi dig lycka till!